Till dig på andra stadiet

Layoutmallen och skribentens checklista hjälper dig att komma igång och avsluta en skrivuppgift. Om dina lärare använder samma mallar i alla ämnen, så gäller samma form för skrivuppgifterna. Det skapar tydlighet och trygghet i skrivandet. När formen är klar, kan du koncentrera dig på innehållet i texten.

Skrivande skolas material för andra stadiet är inte speciellt omfattande. Som studerande kan du ändå ha nytta av skrivstöden i årskurs 7-9, speciellt de som gäller hänvisnings- och presentationsteknik. Genremodellerna för exempelvis rapport, referat och recension kan också vara användbara. Genrelistan i ”Verktygsbacken” (s. 75-81) är en snabblektion i genrerepertoaren i och utanför skolan.

Du får fritt använda och ladda ner materialen för ditt skrivande i och utanför skolan. Tipsen och trixen är bra att med sig i vidare studier och när du börjar jobba.