Verktygsbacken

Lärarmaterialet innehåller skrivhandledningen i sin helhet, samt affischen med genrerepertoaren i och utanför skolan.

Elevmaterialet är stadieindelat. Tilltalet i åk 7-9 och andra stadiet vänder sig direkt till eleven och studerande med du-tilltal.

Materialen får laddas ner och användas i undervisningssyfte.

För läraren

Här finns Verktygsbacken. Skrivpedagogik för alla (2023) digitalt och som PDF. Affischen Hitta rätt i verktygsbacken (2023) är en visualisering av genrerepertoaren i och utanför skolan.

Handledningen

Affischen

Till eleven

Läraren kan med fördel plocka material från andra stadier. Skrivovana eller skrivstarka elever kan hitta sin rätta nivå på ett annat skolstadium. Tilltalet i åk 7-9 och andra stadiet vänder sig direkt till eleven och studerande med du-tilltal. Tanken är att de äldre skribenterna känner sig sedda, ifall de själva letar upp skrivstöden.

Åk 1-3

Åk 4-6

Till dig i årskurs 7-9

Till dig på andra stadiet

Skrivstöden i hänvisnings- och presentationsteknik vänder sig främst till årskurserna 7-9, men kan anpassas till de lägre årskurserna. Andra stadiets studerande kan också få repetition och bekräftelse på erövrad kompetens. Wilmameddelandet som genre kan tillämpas på alla typer av meddelandegenrer i en mer professionell kontext, såsom e-post, brev, informationsblad.

Hänvisningsteknik

Presentationsteknik